Hvordan tjekker vi anmeldelser?
Nye regler har gjort det endnu vigtigere at kunne tjekke anmeldelser for ægthed, både for virksomheder og platforme. Det er vi rigtig glade for. Kun autentiske og uafhængige anmeldelser betyder meget mere for forbrugerne. Som en 100 % uafhængig, gratis platform sætter vi spørgsmålstegn ved pålideligheden af anmeldelserne på betalte anmeldelsessider. Virksomheder betaler et stort månedligt gebyr for at bruge funktionerne på den slags sider og for at kunne moderere anmeldelserne. Vi mener ikke, at det er den bedste måde, hvorpå man kan danne sig en uafhængig mening om en virksomhed.
Så det er godt at vide, at vi ikke har nogen interesse i, om en anmeldelse er positiv eller negativ. Der er ingen grund til, at vi som platform præsenterer et bedre eller dårligere billede af virkeligheden, for virksomhederne betaler os ikke for vores ydelser. Vi opretholder denne platform udelukkende ved hjælp af tilknyttet indkomst (en kommission på køb efter en henvisning via vores platform) samt indtægter fra annoncer, der vises på vores hjemmeside. Vi har ingen økonomiske aftaler eller abonnementer med virksomheder og tilbyder ikke muligheden for, at virksomheder kan fjerne eller ændre anmeldelser mod et gebyr. På den måde garanterer vi en autentisk og uafhængig anmeldelsesside, hvor man får det mest pålidelige billede af de viste virksomheder som overhovedet muligt.
Sådan gør vi:
Både hvad angår anmeldelsesskribenterne på vores platform og de virksomheder, vi viser, anvender vi yderligere funktioner, så vi endnu bedre kan tjekke ægtheden og pålideligheden af vores anmeldelser. Vi beder dig f. eks om at angive en ordrereference, det kan være ordrenumre, fakturanumre, forsendelseskoder osv. På den måde kan vi knytte oplevelsen til en reference fra den relevante virksomhed. I tilfælde af tvivl om ægtheden af en anmeldelse, hvis denne reference ikke er udfyldt eller ikke er korrekt, kan det være en grund til at fjerne anmeldelsen. Hvis referencen er korrekt, og anmeldelsen lever op til vores retningslinjer, er der ikke grundlag for, at en virksomhed kan få fjernet en anmeldelse.
Når man skriver en anmeldelse, skal man bekræfte, at man har skrevet den pågældende anmeldelse sandfærdigt på baggrund af en virkelig oplevelse. Det tager vi meget seriøst. Hvis det viser sig, at en anmeldelse, på trods af en indgået aftale, stadig er falsk, bliver man udelukket fra at kunne dele oplevelser på vores platform. Vi sender eventuelt en anmodning via e-mail vedrørende yderligere oplysninger om en anmeldelse, hvis der er opstået tvivl om dens ægthed. Hvis vi ikke modtager et svar inden for 7 dage, eller vi ikke har modtaget overbevisende beviser, kan det være grund til at fjerne en anmeldelse fra vores platform.
Vi bruger ikke et “closed loop”-system. Det betyder, at virksomheder automatisk eller manuelt kan invitere kunder ud fra eksempelvis et køb i deres webbutik, og at disse er de eneste forbrugere, der kan skrive en anmeldelse om den pågældende virksomhed. Vi mener, at denne metode kan tilskynde misbrug, for eksempel hvis virksomheder beslutter sig for kun at sende en invitation til kunder med positive bestillinger. En anmeldelse fra en forbruger, der endnu ikke har foretaget et køb, kan også være til stor nytte. Tænk på kontakten til kundeservice eller personalets hjælpsomhed i en butik. Det er ikke muligt at udfylde et ordrenummer i sådan et tilfælde, og derfor er det felt valgfrit. Hvis du har et ordrenummer eller anden reference, beder vi dig altid udfylde dette, når du skriver din anmeldelse.
Ud over denne kontrol har vi en række automatiske overvågningssystemer, som for eksempel kontrollerer, at en person ikke skriver flere anmeldelser hurtigt efter hinanden, at der ikke anvendes falske e-mailadresser, og at der ikke kommer mistænkelig aktivitet fra samme IP-adresse. Derudover bliver alle anmeldelser verificeret manuelt af en moderator. I modsætning til mange platforme redigerer vi ikke anmeldelser, da vi anser det for at være uægte. En anmeldelse bliver offentliggjort fuldstændig, som den er blevet skrevet, og hvis alle betingelser ikke er opfyldt, bliver den slettet. Vi sætter ikke anmeldelser i karantæne først (forudsat at de opfylder brugsvilkårerne, klik her), og du vil aldrig finde en redigeret anmeldelse på denne platform.
En virksomheds samlede anmeldelsesscore er simpelthen summen af alle anmeldelser divideret med antallet af anmeldelser. Så hvis en virksomhed har 2 anmeldelser, hvoraf den ene har 2 stjerner (4/10) og den anden har 5 stjerner (10/10), vil scoren være 3,5 stjerner (7/10).
Hvad kan du gøre:
Vil du gerne indberette en anmeldelse? Brug venligst kontaktformularen på denne side, og så vil anmeldelsen blive testet i forhold til vores retningslinjer og kontrolleret for ægthed. Du kan også bruge denne formular, hvis du gerne vil slette en anmeldelse, du selv har skrevet. Sørg for at bruge den samme e-mailadresse, som du indtastede, da du skrev anmeldelsen, for der vil blive sendt en bekræftelse til den for at forhindre misbrug.
Kontrol fra virksomheder:
På grund af reglementer kan det være nødvendigt, at virksomheder selv tester anmeldelser for ægthed. Det går vi stærkt ind for. Eftersom det er ikke alle kunder i en virksomhed, der automatisk modtager en invitation til vores platform, er mængden af anmeldelser ofte meget mindre end på betalte platforme. Så således bliver anmeldelser virkelig læst, og dermed er de af større værdi for din virksomhed. Du kan indsende en anmodning om, at du gerne vil modtage en meddelelse om en ny anmeldelse. Hver anmeldelse kontrolleres altid på den måde, der er beskrevet ovenfor. Hvis du efter din egen vurdering stadig er i tvivl om ægtheden af en anmeldelse, kan du indsende en indberetning om det via kontaktformularen på denne side. Vi vil derefter kontrollere anmeldelsen manuelt, bede skribenten om yderligere beviser, hvis det er nødvendigt, og træffe en beslutning om, hvorvidt anmeldelsen skal fjernes eller ej. Bemærk venligst: Hvis en virksomhed gentagne gange opdager, at platformen bliver misbrugt, kan der skrives om det på virksomhedssiden. Vi tager anmeldelsernes ægthed på vores platform meget alvorligt, og beder virksomhederne om at gøre det samme.