Er kvantitet eller kvalitet af anmeldelser vigtigere?
Hvis du læser dette indlæg, er der gode chancer for, at du som forbruger allerede forstår vigtigheden af anmeldelser og altid undersøger en virksomhed, før du køber eller bestiller. Flere og flere mennesker forstår vigtigheden af en anmeldelse. Det er trods alt en af de få måder at danne sig en mening om en virksomhed eller tjenesteydelse på, før du selv har haft nogen erfaring med den. På denne måde kan du indsamle værdifulde oplysninger, før du har brugt penge hos en virksomhed.
Der er flere steder på internettet, hvor du kan finde anmeldelser. Der er en række forskelle mellem dem. Der er f.eks. en chance for, at en webshop har en part, hvor de kan indsamle anmeldelser fra kunderne mod et gebyr. Dette sker ved hjælp af en invitation, som kunden modtager, når ordren er gennemført. Kunden kan derefter vælge, om han/hun vil skrive en anmeldelse om virksomheden eller ej.
Du kan også ofte læse anmeldelser i en virksomheds Google-profil. Disse Google-anmeldelser har en relativt stor effekt, fordi de vises i mange søgninger. Google har dog endnu ikke et system til at kontrollere disse anmeldelser. Det er derfor, at det fremgår af anmeldelserne i Google-profilerne, at de ikke er blevet kontrolleret. Virksomheder kan dog indberette ubegrundede anmeldelser, så en Google-medarbejder manuelt kan kontrollere, om anmeldelsen opfylder kravene.
Endelig kan du også finde anmeldelser på et websted som det, du er inde på nu. Vi indsamler anmeldelser på organisk vis. Vi beder ikke kunderne om anmeldelser, sender ikke e-mails og har ingen økonomiske incitamenter til at skrive gode eller dårlige anmeldelser. Det skyldes, at virksomhederne ikke betaler os for at skrive anmeldelser. Det medfører dog et ansvar. Vi har flere automatiske systemer på plads for at sikre, at anmeldelserne er autentiske. Desuden kontrolleres alle anmeldelser, der skrives på denne platform, manuelt. På denne måde sikrer vi os, at alle anmeldelser opfylder vores politik.
Indsamling af anmeldelser på en platform med et betalt abonnement er forbundet med nogle problemer. Det er ofte muligt for virksomheder at sende invitationer til kunderne manuelt, hvilket kan resultere i at springe kunder over, hvor noget er gået galt. Desuden kan anmeldelser nogle gange blive modereret eller ikke blive offentliggjort umiddelbart efter, at de er skrevet. Dette kan være til skade for en platforms gennemsigtighed, selv om de ellers overholder alle reglerne.
Fordi kunder hos virksomheder med et betalt abonnement på en stor platform automatisk modtager en invitation til at skrive en anmeldelse, kan det ske, at virksomhederne har samlet titusindvis af anmeldelser. På den ene side siger det noget om virksomhedens størrelse. For mange forbrugere er det behageligt at handle hos en stor og pålidelig virksomhed. På den anden side går de enkelte anmeldelser lidt tabt i processen. Måske har en af de titusindvis af anmeldelsesforfattere delt en meget nyttig indsigt, men på grund af de mange anmeldelser er der sandsynligvis ingen, der nogensinde vil se den besked igen.
Ved at indsamle anmeldelser uden konstant at sende eller ringe til forbrugerne om det, modtager vi langt færre anmeldelser end store betalte platforme. De personer, der ender hos os, skriver i gennemsnit længere anmeldelser og har derfor en bedre underbygget historie. En anmeldelse med 1 eller 5 stjerner, med kun ordet “God” eller “Dårlig” tilføjer faktisk meget lidt til læseren af anmeldelsen. Denne person søger sandsynligvis efter anmeldelser på internettet, fordi han/hun ønsker at læse om andre kunders erfaringer. I så fald er 1 velskrevet anmeldelse sandsynligvis meget mere nyttig end tusind anmeldelser med kun en score.
Alle former for anmeldelser kan have en betydning for din beslutningsproces som kunde. Beslutningen om, hvorvidt du skal handle med en virksomhed eller ej, afhænger af flere faktorer, men det er altid vigtigt at have tillid til den virksomhed, du vil gøre forretninger med. Derfor skal du sørge for at forstå, hvordan de anmeldelser, du læser, er blevet udarbejdet. På denne måde kan du også tillægge den score, du ser, værdi. Et gennemsnit på 7/10 på et websted kan være mere værd end 9,5/10 på et andet. Er du ikke overbevist endnu? Læs derefter anmeldelser af forskellige websteder og platforme. Det vil give dig et mere fuldstændigt billede af den virksomhed, du undersøger.
Husk også, at en anmeldelse om en virksomhed ikke er det samme som en anmeldelse om et produkt. Måske arbejder en virksomhed på en rigtig god kundevenlig måde, og der er ikke noget at være utilfreds med. Det siger ikke altid noget om det produkt, du køber. Så hvis du skal købe en støvsuger, skal du ikke bare læse anmeldelser af den butik, hvor du vil købe den. Glem ikke at undersøge, hvad forbrugerne mener om selve støvsugeren. På den måde kan du være sikker på, at du har gjort dit hjemmearbejde, og du kan afgive din ordre uden stress.