Hvorfor er det så dyrt at sende en pakke?
Mange mennesker sender en pakke via et posthus eller et pakkeposthus. De fleste mennesker finder udgifterne til dette ret høje, og disse udgifter stiger også næsten hvert år.
Men hvorfor er det sådan? Og er prisen virkelig så høj, når man tænker på, hvad der skal ske med din pakke, og hvad de underliggende omkostninger er for det postvæsen, der håndterer din pakke?
En af grundene til, at forbrugerne er blevet mere kritiske over for prisen på en pakkeforsendelse, er, at mange online shops tilbyder gratis forsendelse fra en lav ordreværdi. Nogle onlinebutikker går endda så langt som til at tilbyde gratis forsendelse for alle ordrer, uanset hvor små de er. Hvad folk nogle gange glemmer, er, at det ikke betyder gratis forsendelse. Butikken betaler stadig forsendelsesomkostningerne til deres leveringspartner. Gratis forsendelse findes slet ikke. Forsendelsesomkostningerne er indregnet i produktprisen, eller butikken tager disse ekstra omkostninger som et tab, fordi de gerne vil beholde dig som kunde.
Denne måde at arbejde på har givet forbrugerne en følelse af, at det er en selvfølge at sende en pakke. Det er imidlertid en kompleks proces, der skal gennemføres i mange faser. Det kan være, at din pakke skal rejse tværs over landet og leveres til den helt rigtige adresse af fragtmanden. De virksomheder, der leverer pakker, har brug for en enorm infrastruktur for at kunne tilbyde denne service.
Det er derfor ikke overraskende, at det koster et rimeligt stort beløb at sende en pakke. Det er faktisk en ret omfattende og kompliceret tjeneste, der købes, men den er så udbredt blandt virksomheder og privatpersoner, at den næsten føles som en livsnødvendighed. Mange aspekter af leveringen skal tilrettelægges korrekt og sikkert, og der skal løbende investeres i infrastrukturen. De penge skal jo komme et eller andet sted fra.
Mange mennesker mener f.eks., at det er meget vigtigt, at de ansatte i kæden af leveringstjenester får en rimelig løn. Desværre fører presset for at holde priserne nede nogle gange til misbrug blandt kurerere og postsorteringsvirksomheder. Dette skyldes til dels, at leveringsselskaberne kæmper for at opretholde priserne, selv om de føles høje for forbrugerne. Disse problemer kommer oftere og oftere frem i lyset, så der hurtigere kan findes løsninger.
Et andet aktuelt spørgsmål er, at leveringsselskaberne skal være opmærksomme på bæredygtighed og emissioner. Det kræver store investeringer og fører f.eks. til, at de busser og lastbiler, der skal bruges, ofte skal udskiftes. Det er f.eks. fordi de skal udlede mindre, eller fordi der købes elektriske varevogne. Det kan også være nødvendigt at benytte cykler og cykelkurerer på de sidste par kilometer.
Det er derfor ikke sikkert, at prisen på en parcel er så høj, som den først ser ud til at være. Hvis prisen bliver for lav, vil det resultere i en dårligere service og måske endda i misbrug i kæden. Det er også vigtigt, at servicen udføres godt. Der er intet så irriterende som en pakke, der er forsinket eller endda uventet går tabt i leveringsprocessen.
Der er stor konkurrence på markedet for post og pakkepost. Mange internationalt opererende virksomheder er aktive i de samme lande og på de samme markeder. Da de ofte konkurrerer på bl.a. prisen, vil du som forbruger aldrig kunne få en for høj pris for en postpakke. En part, der opkræver for høje priser, vil prisfastsætte sig selv ud af markedet, og det vil få mængderne til at falde. Leveringsfirmaerne er også afhængige af en konstant strøm af pakker for at sikre, at alting fortsat fungerer effektivt og korrekt.
Hvis du skal beslutte dig for, hvilken leveringstjeneste du vil bruge, kan du se, hvilken leveringstjeneste der passer bedst til dig. Der findes leveringstjenester, hvor tungere pakker koster flere penge, mens andre ikke lægger så meget vægt på pakkens vægt. Parcellens størrelse kan også være vigtig. Du ønsker måske også, at pakken skal nå frem til modtageren næste dag, men hvis du ikke har travlt, kan det være billigere at give leveringsservice 3 eller 4 dage. Læs anmeldelser af den kurer, du ønsker at bruge, på forhånd, så du ved, hvad andre har oplevet med denne kurer.